jak to u mě chodí
První setkání s klientem je vždy nezávazné. V jeho průběhu si vyjasníme svá vzájemná očekávání, zjistíme, zda si sedneme také jako lidé a rozhodujeme se o další spolupráci. Je možné, že klientovi by vyhovoval jiný způsob spolupráce či potřebuje jiné služby než jsem schopna nabídnout já. V tom případě se společně domluvíme, koho by bylo vhodné kontaktovat. Případně klientovi i kontakt poskytnu. Jak bude postupovat dále je již na něm.
Vzhledem k tomu, že často pracuji s dětmi a mladými lidmi, beru jako nedílnou součást své práce i spolupráci s celou rodinou.
Standardní délka jednoho setkání je 60 minut.
Frekvence schůzek se stanovuje po vzájemné dohodě s klientem.
V případě potřeby a přání klienta jsem ochotna spolupracovat s jeho psychiatrem, lékařem, atd.
co ode mne můžete očekávat:
- ... spolupráci
- ... snažím se být především průvodcem klientovou situací. Nejsem expertem na "něčí "život.
- ... vzájemný respekt
Informace a sdělení svěřené mi klientem v rámci psychoterapeutického setkání jsou důvěrné a vztahuje se na ně mlčenlivost! Výjimkou je pouze ohlašovací povinnost vyplývající ze zákona.
co ode mne neočekávejte:
- ... že změny a výsledky, které očekáváte a přejete si je, se budou odehrávat rychle a budou snadné
- ... že vyřeším Vaše problémy za Vás
- ... že Vám řeknu, co máte dělat
časté dotazy
Jak připravit malé dítě na návštěvu u mne?
Někdy se mne rodiče ptají, jak menším dětem vysvětlit návštěvu u mne, jak je na ni připravit. Pokusím se vám dát tedy několik vodítek, jimiž se můžete nechat inspirovat a které ode mne obvykle slýcháte v odpovědích na tuto otázku.
Ukazuje se, že pokud dítě nemá již nějakou zkušenost nebo někdo z jeho blízkého okolí, tak cca do 3. třídy ZŠ moc nemá páru o tom, kdo je to psycholog či psychoterapeut. Osobně se domnívám, že není vůbec zapotřebí mu nějaké takovéhle označení mojí osoby přibližovat. Pro všechny své klienty, ať dospělé nebo dětské, jsem obyčejně Pavlína/ Pavli. Malé děti mi někdy říkají Pájo. Zpravidla mi děti tykají, pokud to sami necítí jinak.
Malý inspiromat, jak reagovat na otázky:
Kam jdeme? Jdeme k Pavlíně, ona si často povídá s dětmi, které ... (můžete doplnit "váš důvod") ...
- ... něco trápí a neví si s tím rady ...
- ... mají z něčeho velký strach ...
- ... zdají se jim ošklivé sny ...
- ... nerozumí si s kamarády/ spolužáky ...
- ... stýská se jim po mamince/ tatínkovi/ bráškovi, který zemřel ...
- ... bourali v autě a teď na to myslí, bojí se jezdit v autě ...
- atd.
Proč tam jdeme?
- ... když budeš chtít, tak si o tom spolu budete povídat a zkusíš s Pavlínou vymyslet, jak to udělat, aby ten strach byl menší nebo jak se ho zbavit ...
- ... víš byli bychom rádi, kdyby si Pavlíně vše vyprávěl/a a ona by nám mohla poradit, jak to spolu můžeme zvládnout. Protože jak si povídá s hodně dětmi, které také ..."váš důvod návštěvy"....tak ví, jak to ty děti zvládli, co jim pomohlo. A my bychom s taťkou/ maminkou potřebovali poradit, jak bychom ti mohli pomoci.
Co by mělo v rozhovoru dítě dostat určitě za informaci před prvním setkáním:
- ... že se jde se mnou seznámit a když se mu u mne nebude líbit nebo se mu nebudu líbit já, tak ke mně nemusí chodit ...
Další odpovědi na otázky, které občas děti na na rodiče mají:
- Má tam hračky? Ano:-) ..ale pouze v Hořovické pracovně
- Co když se budu bát si s ní povídat? To vůbec nevadí, můžeš se tam jít jen podívat, zjistit jaké to tam je. A vím, že Pavlína si s dětmi i hraje, maluje, modeluje. Tak třeba ani povídat nemusíš.
- Budeš tam se mnou? Když budeš chtít, tak ano. (Pokud se dítě bojí být bez rodiče nebo se cítí nepříjemně, pak rodič může být setkání přítomen. Až když bude dítě připravené, tak budeme pracovat bez rodiče.)
Jak dlouho trvá terapie?
Bohužel toto se nedá plošně říci. Je to individuální, délka se odvíjí od obtíží klienta a jeho potřeb. Vždy se snažíme ale s klientem společně dělat nějaký časový výhled, jak to oba vidíme. Snažím se mu poskytnout informace ze zkušeností ostatních klientů s podobnými obtížemi.
Mohu být přítomna/ přítomen schůzce se svým dítětem?
Je to věc domluvy a záleží především na přání dítěte, dále na jeho věku a důvodu, proč ke mně dítě přivádíte. Primární je pro mne pohoda dítěte, zvláště, jedná-li se o mladší děti. Pokud se tedy cítí lépe v přítomnosti rodiče, pak je rodič s námi. Se staršími dětmi a dospívajícími pracuji raději o samotě bez rodičů - přeci jen si přiznejme: "Fakt jste v tomhle věku chtěli vše říkat před mamkou a taťkou?":-)
Kdo je mým nejčastějším klientem?
U dospělých klientů jsou to ze 40% lidé, kteří se obyčejně dostali do "blbého" životního období ať už z jakýchkoliv důvodů, potřebují si o své situaci promluvit s někým nestranným, kdo jim ukáže jiné úhly pohledu na věc, vytvoří prostor pro "srovnání si myšlenek v hlavě". Obvykle se spolu vidíme 2 - 4x, a nadále mé služby daný klient nepotřebuje, protože je schopen si poradit sám.
Zbylých 60% jsou lidé s úzkostnými či psychosomatickými obtížemi, PTSD, s kterými spolupracuji delší dobu.
U dětských klientů jde z 20% o děti, které se ocitly v náročném životním období a potřebují krátkou podporu či intervenci. Z 80% jsou to děti s úzkostnými obtížemi, reakcí na těžký nebo dlouhodobý stres.